Δευτέρα, 4 Απριλίου 2011

Αεροφωτογραφίες και προσομοιώσεις, οι μόνες πηγές πληροφοριών για τη Φουκουσίμα



Τόκιο, Ιαπωνία
Το πιθανότερο είναι ότι θα περάσουν μήνες ή και χρόνια μέχρι να μπουν κάμερες στα κτίρια των αντιδραστήρων της Φουκουσίμα για να καταγράψουν τη ζημιά. Ακόμα και τα ελικόπτερα αδυνατούν να πετάξουν πάνω από το εργοστάσιο, λόγω της εκπομπής ακτίνων γάμμα στην ατμόσφαιρα...













Η ιαπωνική κυβέρνηση ανακοίνωσε την Κυριακή ότι θα περάσουν «αρκετοί μήνες» μέχρι να σταματήσει η διαρροή ραδιενέργειας και αρκετά χρόνια πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες στο εργοστάσιο.

Στο μεταξύ, οι μόνες αξιόπιστες εκτιμήσεις για την τραγωδία προέρχονται από τα μαθηματικά μοντέλα της πυρηνικής βιομηχανίας, καθώς και από τα αμερικανικά και ιαπωνικά μη επανδρωμένα αεροπλάνα.

Στις τελευταίες αεροφωτογραφίες της ιαπωνικής Air Photo Service Co., το τεράστιο συγκρότημα της Φουκουσίμα μοιάζει περισσότερο με εργοτάξιο κατεδάφισης. Τα κτίρια τριών αντιδραστήρων έχουν γίνει άμορφες μάζες από συντρίμμια και η μόνη ένδειξη ανθρώπινης παρουσίας είναι μερικά πυροσβεστικά οχήματα και μια αντλία τσιμέντου που ψεκάζει νερό τον αντιδραστήρα 4.



Σε μια ανησυχητική εξέλιξη το Σάββατο, η ιδιοκτήτρια εταιρεία Tepco εντόπισε ένα ρήγμα 20 εκατοστών στο χαντάκι όπου συγκεντρώνονται τα ραδιενεργά νερά από τα κατεστραμμένα συστήματα ψύξης, καθώς και το νερό που ψεκάζεται με μάνικες εδώ και τρεις εβδομάδες (ένθετη αριστερά).

Το ραδιενεργό νερό χύνεται κατευθείαν στον ωκεανό και είναι πιθανότατα η αιτία για τις υψηλές τιμές ραδιενεργού ιωδίου και καισίου στα ανοιχτά των ακτών. Η ρίψη τσιμέντου απέτυχε να σταματήσει τη διαρροή και οι τεχνικοί χρησιμοποιούν τώρα πριονίδι, σχισμένες εφημερίδες και απορροφητικά πολυμερή υλικά, όμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται στις βρεφικές πάνες.

Για να μπορέσουν να συλλέξει τουλάχιστον ένα μέρος του ραδιενεργού νερού που διαρρέει, οι ιαπωνικές αρχές σκέφτονται τώρα να μεταφέρουν στην περιοχή μια τεράστια φορτηγίδα, μήκους 136 μέτρων και πλάτους 46, η οποία χρησιμοποιείται σήμερα ως πλωτό πάρκο στην πόλη Σιμίζου, νότια του Τόκιο (ένθετη δεξιά). Μέχρι στιγμής πάντως δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το ταξίδι των 600 χιλιομέτρων.

Στο μεταξύ, το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας στέλνει στην Ιαπωνία μια αντλία τσιμέντου των 86 τόνων, κατασκευασμένη από τη γερμανική εταιρεία Putzmeister. Έντεκα τέτοιες αντλίες, οι μεγαλύτερες του κόσμου, είχαν χρησιμοποιηθεί για να καλυφθεί με τσιμέντο ο αντιδραστήρας του Τσερνόμπιλ το 1986.

Εμπιστευτικές προσομοιώσεις

Όπως αναφέρουν οι New York Times, οι πιο αξιόπιστες εκτιμήσεις για την κατάσταση στη Φουκουσίμα προέρχονται από εργαλεία λογισμικού που προσομοιώνουν τη λειτουργία και τις ενδεχόμενες ζημιές σε πυρηνικούς σταθμούς.

Τα προγράμματα αυτά, γνωστά στη βιομηχανία ως «κώδικες ασφάλειας», αναπτύχθηκαν από αμερικανικά εργαστήρια και ιδιωτικές εταιρείες μετά τα ατυχήματα στο Θρι Μάιλ Άιλαντ της Πενσιλβάνια το 1979 και την τραγωδία του Τσερνόμπιλ το 1986.

Στην περίπτωση του Θρι Μάιλ Άιλαντ, πέρασαν τρία χρόνια μέχρι να μπορέσουν οι τεχνικοί να κατεβάσουν μια κάμερα έξω από την καρδιά του αντιδραστήρα, που είχε υποστεί μερική τήξη.

Επικαλούμενος αποτελέσματα προσομοιώσεων, ο Αμερικανός υπουργός Ενέργειας Στίβεν Τσαν δήλωσε ότι η καρδιά ενός αντιδραστήρα στη Φουκουσίμα έχει καταστραφεί κατά 70% ενώ ένας δεύτερος υπέστη μερική τήξη σε ποσοστό 33%.

Σε πολλές όμως περιπτώσεις, τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων δεν δημοσιοποιούνται από τις εταιρείες πυρηνικής ενέργειας -όπως η General Electric, η Westinghouse και η γαλλική Areva.

Ένας από τους «κώδικες ασφάλειας» που χρησιμοποιεί η βιομηχανία πυρηνικής ενέργειας είναι το Modular Analysis Program της αμερικανικής Fauske & Associated. Προγραμματιστής που συμμετείχε στην ανάπτυξή του είπε στους New York Times ότι η απελευθέρωσε εύφλεκτου υδρογόνου από τη Φουκουσίμα δείχνει ότι οι ράβδοι καυσίμου εκτέθηκαν στον αέρα.

Καθώς οι ράβδοι θερμαίνονται, απελευθερώνουν αρχικά τα ελαφρύτερα παραπροϊόντα της πυρηνικής σχάσης, ιώδιο-131  και καίσιο-137. Αν η θερμοκρασία αυξηθεί περαιτέρω και λιώσει τις ράβδους, απελευθερώνονται ακόμα βαρύτερα και πιο επικίνδυνα υλικά όπως το στρόντιο-90 και το πλουτώνιο-239.

Όπως υποδεικνύει το λογισμικό μιας άλλης εταιρείας, της Micro-Simulation Technology, η θερμοκρασία στις καρδιές των αντιδραστήρων της Φουκουσίμα αυξήθηκε μέχρι τους 2.250 βαθμούς -αυτό είναι αρκετό για να λιώσει το περίβλημα ζιρκόνιου που περιβάλλει τις ράβδους καυσίμου.

Σύμφωνα με τους New York Times, στις 21 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε παρουσίαση στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, κεκλεισμένων των θυρών, παρουσία του Άλαν Χάνσεν, εκτελεστικού αντιπρόεδρου της Areva, η οποία προμήθευε τη Φουκουσίμα με πυρηνικά καύσιμα.

«Είναι πλέον σαφές ότι γινόμαστε μάρτυρες μιας από τις μεγαλύτερες καταστροφές της σύγχρονης ιστορίας» φέρεται να δήλωσε ο Χάνσεν.

Όπως ανέφερε, οι προσομοιώσεις της εταιρείας του έδειξαν ότι η θερμοκρασία στους αντιδραστήρες έφτασε τους 2.700 βαθμούς Κελσίου, ήταν δηλαδή αρκετή για να λιώσει τα πυρηνικά καύσιμα.

Ο Χάνσεν παρουσίασε και μια σειρά από διαφάνειες για την καταστροφή, αργότερα όμως η Areva ζήτησε να αφαιρεθεί το λογότυπό της από τις εικόνες.

Newsroom ΔΟΛ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Προσαρμοσμένη αναζήτηση