Κάποτε τα πράγματα ήταν απλά. Μπορεί να ήσουν ροκάς, μπορεί μεταλλάς, μπορεί ρειβάς, μπορεί οτιδήποτε ήθελες, όμως όταν κάποιος σε ρώταγε «Τι μουσική ακούς φίλαράκο;» το πιθανότερο είναι ότι η απάντηση σου θα τον κάλυπτε μεγάλο βαθμό και δεν θα σε κοιτούσε με γουρλωμένα μάτιαλες και του έβρισαν τη μάνα. Πλέον τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι...
Το ίντερνετ -κυρίως- είναι αυτό που έδωσε τη δυνατότητα στον καθένα να ψάξει, να μάθει και με την επιλογή του να αναδείξει την κάθε πιθανή και απίθανη πλευρά της μουσικής. Σε συνδυασμό με τις ανάγκες της εμπορικής κατηγοριοποίησης αλλά και την hip μανία για οτιδήποτε νέο, δημιουργήθηκε ένα χάος από μουσικά υποείδη με ασύλληπτα ονόματα, κάθε ένα εκ των οποίων πασχίζει να περιγράψει πράγματα που πολλές φορές είναι λίγο έως πολύ ανυπόστατα η έστω κατασκευάσματα ενός δημιουργικού μυαλού... Έτσι λοιπόν φτάσαμε στο σημείο που όταν κάποιος δηλώνει περήφανα οπαδός του Chillwave να προκαλεί βλέμματα τρόμου και αμήχανες σκέψεις στους γύρω του.
Παρόλα αυτά όμως, μάλλον η κατάσταση είναι πιο απλή απότι δείχνει. Αν κοιτάξουμε τα τελευταία χρονιά θα δούμε ότι υπάρχουν 5-6 key moments τα οποία και πυροδότησαν όλα τα υπολοιπα... Ποσοι θα ήξεραν το UK Funky αν δεν υπήρχε ο Burial, ο οποίος εμμέσως μύησε το ευρύτερο indy κοινό στην bass κουλτούρα; Τι δουλειά θα έκανε ο Flying Lotus αν ο μουσικός Τύπος συνέχιζε να ασχολείται με τον πρόωρα χαμένο J-Dilla?
Σε μια δεκαετία που χαρακτηρίζεται από μια γενικότερη βαρεμάρα, έλλειψη πραγματικών μουσικών ειδώλων αλλά και έκρηξη της D.I.Y μουσικής σκηνής, ονόματα όπως για παράδειγμα των Burial, Animal Collective/Panda Bear, J-Dilla, Caretaker, ήταν αρκετά για να παρασύρουν ένα σωρό άλλους στο δικό τους δρόμο και να δώσουν μορφή και πολλά περίεργα ονόματα στον νέο μουσικό χάρτη των '00s.
Προσπαθήσαμε να καταγράψουμε κάποια απ' αυτά και ιδού το αποτέλεσμα…
UK GARAGE: Βρετανική urban grass-roots μετάλλαξη του νεοϋρκέζικου house, με βαρύ μπάσο δανεισμένο από το jungle, συγκοπτόμενο ρυθμό και κατακερματισμένα soul φωνητικά. Ο ρυθμός του ονομάζεται και two-step γιατί αφαιρεί τα δυο από τα τεσσερα χτυπήματα του kickdrum από κάθε τετράμετρο, δημιουργώντας ασυμμετρία ανάμεσα στο πρώτο (αργό) και δεύτερο (γρήγορο) βήμα του ρυθμού. Τα drums είναι προγραμματισμένα σε shuffle mode δίνοντας την χαρακτηριστική ένταση του swing. Το UKG είναι επίτευγμα της συλλογικής ευφυίας του βρετανικού underground που άλλαξε το παράδειγμα στην χορευτική μουσική την τελευταία δεκαετία.
Google: EL-B / Zed Bias / MJ Cole
για δοκίμασε αυτό [link]
GRIME: Σκληροπυρηνικό παρακλάδι του UKG, με επιθετικά φωνητικά και φουτουριστικούς ηλεκτρονικούς ήχους. Παίρνει το όνομά του από τους βρώμικους δρόμους του ανατολικού Λονδίνου, όπου η πίεση χιλιάδων ανθρώπων στιβαγμένων στα συγκροτήματα χαμηλού εισοδήματος εκρύγνειται στο στόμα των MC, μέσω πειρατικών ραδιοσταθμών που εκπέμπουν από την κορυφή των tower block. Η έκρηξη του grime το 2002 συμπίπτει με το πέρασμα της φτηνής τεχνολογίας laptop και των soft synths στα χαμηλά κοινωνικά στρώματα της Βρετανίας. Για πρώτη φορά από την εποχή του punk το σύγχρονο (φυλετικά μεικτό) αστικό περιθώριο στην Αγγλία εκφράστηκε με τόσο βίαιες λέξεις.
Google: Wiley / Dizzee Raskal / Terror Danjah
για δοκίμασε αυτό [link]
DUBSTEP: Αργή, τελετουργική μουσική που επανέφερε την primal rave ενέργεια στην χορευτική σκηνή. Ένα σκοτεινό post-garage ιδίωμα που προέκυψε από την συγχώνευση των καινοτομιών του two-step με την dub sound system τζαμαϊκανή κουλτούρα των αγγλικών πόλεων. Οδηγώντας την sub-bass τεχνολογία του dnb στα άκρα, βουνά από ηχεία δημιουργούν εκκενώσεις στο σώμα του χορευτή, που αντηχούν ιδανικά σε άδειους χώρους αποθηκών στο απόλυτο σκοτάδι. Γεννημένο στο έρημο εργοστασιακό τοπίο της νότιας πειφέρειας του Λονδίνου (Croydon), ο ήχος του dubstep έβαλε φωτιά στο κέντρο της τζαμαϊκανής κοινότητας (Brixton) και το πολυφυλετικό East End (Shoreditch). Ενσωματώνοντας στο πέρασμά του μακάβρια voodoo τύμπανα, μεσανατολικά και ινδικά μοτίβα, σε ένα ευέλικτο διπλό tempo (70/140bpm), το dubstep αντανακλά το μεγάλο πολυφυλετικό πείραμα που είναι το Λονδίνο σήμερα. Η νέα γενιά δημιούργησε τon δικό της αστικό μύθο γύρω από τον μυστικισμό των χαμηλών συχνοτήτων. Meditate on bass weight..
Google: Digital Mystikz / Kode9 / Pinch
για δοκίμασε αυτό [link]
UK FUNKY: Η πιο πρόσφατη ρυθμική καινοτομία του λονδρέζικου underground, το UK Funky είναι μια μιγάδικη μετάλλαξη του βρώμικου urban house ήχου του Λονδίνου, που υπέβοσκε στο πειρατικό ραδιόφωνο μετά την παρακμή του garage. Μια ακραία τοξική μείξη των ρυθμών του νότιου ημισφαιρίου (Καραϊβική, Αφρική, Λατινική Αμερική), με αισθησιακά rnb φωνητικά και βαρύ μπάσο, που αντανακλά την αισιόδοξη technicolour κουλτούρα των μεταναστών στις βρετανικές πόλεις και την αυξανόμενη παρουσία των Τροπικών στον παγκόσμιο ιστό.
Google: Roska / Cooly G / Donaeo
για δοκίμασε αυτό [link]
DETROIT GHETTO-TECH: Σκληροπυρηνική μορφή booty bass μουσικής εμπνευσμένη από τα εκλεκτικά set των Electrifying Mojo και Jeff Mills στο Detroit της δεκαετίας του ’80, το ghettotech είναι μια ταχύτατη μείξη techno bass, electro, hardhouse και hiphop ρυθμών. Ως ιδιαίτερη τεχνική djing με scratch στα 150bpm, που παιζόταν αρχικά σε strip-shows(!), το ghettotech εξελίχθηκε σε υπόγειο χορευτικό φαινόμενο, που προσέλκυε ένα κοινό διαφορετικό από το detroit techno, από τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα των μαύρων ghetto. Με τον καιρό ανέπτυξε ένα νέο είδος χορού με περίπλοκες δεξιοτεχνικές φιγούρες, το λεγόμενο jit.
Google: AUX-88 / DJ Godfather / DJ Assault
για δοκίμασε αυτό [link]
DETROIT GHETTO-HOUSE / JUKE: Συνδυάζοντας τα μινιμαλιστικά (808 και 909) drum machine της Dance Mania records με τους βρώμικους στίχους του Miami Bass, το ghetto-house τρέχει με υψηλές ταχύτητες (+150bpm) και χαμηλή παραγωγή. Το sampling συναγωνίζεται τον ρυθμό σε ευρυματικότητα, και οι χορευτές συναγωνίζονται μεταξύ τους με περίπλοκες κινήσεις, σε ένα είδος χορού που ονομάστηκε footwork/juke. Ένα ακόμη είδος cutting-edge υπόγειας αφροαμερικανικής μουσικής που ενδέχεται να προκαλέσει πανικό τα επόμενα χρόνια.
Google: DJ Nate / DJ Rashad / Aprebu
για δοκίμασε αυτό [link]
BMORE CLUB: Μείξη hiphop και πετσοκομμένων house ρυθμών επί αφροαμερικανικού εδάφους, το bmore club έγινε γνωστό πρόσφατα μέσα από τα set του Diplo. Ο βαρύς, στακάτος ρυθμός του, συνδυασμένος με σόκιν φωνητικά και άναρθρες κραυγές, ξεσηκώνει το πλήθος μέσα κι έξω από τα ghetto της Βαλτιμώρης. Η ξέφρενη χρήση breakbeat και ακραίων synthesizer προκαλεί κύματα rave ευδαιμονίας όπου κι αν παιχτεί.
Google: Debonair Samir / Aaron LaCrate
για δοκίμασε αυτό [link]
KUDURO: Ένα ακραίο χορευτικό φαινόμενο των παραγκουπόλεων της Angola που μετανάστευσε στην Λισαβόνα με το τέλος της αποικιοκρατίας, το kuduro αναμειγνύει αφρικανικά κρουστά με ρυθμούς της Καραϊβικής σε ένα νέο ηλεκτρονικό πλαίσιο. Το ανεξέλεγκτα γρήγορο tempo του kuduro, με τα ασυγκράτητα φωνητικά, κυκλοφορεί στους δρόμους μέσα από τα μεγάφωνα των φτηνών λεωφορίων, μεταδίδοντας μια χορευτική ενέργεια που μπορεί να ξεσπάσει στο πλήθος ανά πάσα στιγμή.
Google: Buraka Som Sistema / Killamu / Vagabanda
για δοκίμασε αυτό [link]
KWAITO: Ένα νοτιο-αφρικανικό υβρίδιο house μουσικής σε αργό tempo, με προσθήκη περίπλοκων φυλετικών κρουστών και χορωδιακών φωνητικών. Το kwaito γεννήθηκε στις ραγδάια αναπτυσσόμενες πόλεις-δορυφόρους του Johannesburg (Pretoria και Soweto) και του λιμανιού Durban με το τέλος του apartheid. Το λεγόμενο township funk περιλαμβάνει θεαματικες χορευτικές κινήσεις (που άφησαν άφωνο το κοινό στο YouTube με το ομώνυμο video), προκαλώντας το ενδιαφέρον ευρωπαϊκών label όπως η Warp. Γύρω από υπαίθρια soundsystem που μαγνητίζουν το νομαδικό πληθυσμό των township με μπάσο που προκαλεί σεισμό, στήνονται ολονύκτια rave που προκαλούν αμηχανία στις τοπικές αρχές.
Google: DJ Mujava / Spoek Mathambo / Zola
για δοκίμασε αυτό [link]
ELECTRONIC / GLITCH HIP-HOP: ένας περιφραστικός και καταχρηστικός ορός που για την ακρίβεια δεν υφίσταται στην πραγματικότητα. Πως αλλιώς όμως να περιγράφουν τα ασταθή beats που παράγονται ασταμάτητα απ’ τη σκηνη του Los Angeles σαν ένας άτυπος φόρος τιμής στον πρόωρα χαμένο J Dilla αλλά και στο χαοτικό μυαλό του Μadlib? Ο Flying Lotus και η παρέα του στην Brainfeeder είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για όλο αυτό
Google: Brainfeeder φυσικά
για δοκίμασε αυτό [link]
FREAK FOLK / NEW WEIRD AMERICA: To παραδοσιακό αμερικανικό folk πέφτει στα χεριά διαφορών περιέργων τύπων, εμπλουτίζεται με μπόλικες δόσεις ψυχεδελειαςsavant- guarded αλλά και ενίοτε Indy κουλτούρας και πλέον οι wannabe νέο-χίπις βρίσκουν κάτι καινούριο να τους εκφράζει. Στα γραφεία του Wire χρεώνεται το όνομα, ενώ οι πρώτες δουλειές των Animal Collective και του Denver Barnhart είναι οι κυρίες υπεύθυνες για την περαιτέρω αναγνώριση και εξάπλωση του είδους. Φυσικά ο κατάλογος δεν εξαντλείται αυτούς…
Google: Cocorosie / Jandek / Bon Iver / Six Organs Of Admittance
για δοκίμασε αυτό [link]
HEADFUCK TECHNO: Tο περιεχόμενο του ορού έδωσε ξανά ενδιαφέρον σε μια σκηνή που αναλώθηκε και εξαντλήθηκε από το κύμα του minimal. Βαθύ υπνωτικό και αργομπιτο techno περισσότερο επηρεασμένο απ’ τα chill out rooms των 90’s παρά απ’ τον main stage παροξυσμό. Σίγουρα δεν μιλάμε για μια μουσική επανάσταση αλλά για μια συνολικά διαφορετική προσέγγιση στο σκοτεινό dance ήχο των late zeroes
Google: Donato Dozzy / Peter Van Hoesen / Milton Bradley
για δοκίμασε αυτό [link]
MODERN FUNK: η για την ακρίβεια Dam Funk’s Modern Funk. Ο σύγχρονος αναβιωτής της funk, boogie και soul κουλτούρας, μπλέκει τις παραδοσιακές 70’s και 80’sεπιρροές του με τη διαθέσιμη σύγχρονη τεχνολογία με σκοπό την μερική αποκαθήλωση του hip-hop ως την κυρίαρχη έκφραση της σύγχρονης αστικής κουλτούρας.Η επιτυχία του προς το παρόν δεδομένη, έχοντας ξεπεράσει γρήγορα τα “σύνορα” του Los Angeles επηρεάζοντας μια ολόκληρη γενιά beat makers με ιδιαίτερη επιτυχία στην εκκολαπτόμενη Γαλλική σκηνή..
Google: Mazter Blazter / Onra / Sa Ra Creative Partners / The Future Of Modern Funk mix by Dam Funk
για δοκίμασε αυτό [link]
ATHEIST WAVE RAVE: Tελικά τα rave partys αποδειχτήκαν πολύ σκληρά για να πεθάνουν. Απ’ τα υπόγεια, τις αποθήκες και τα outdoor parties των 90’s πλέον το σκηνικό μεταφέρεται στα περίφημα Αtheist Camps που ξεκίνησαν απ’ τις Βόρειες Πολιτείες της Αμερική και επεκτείνονται γρήγορα και στην Ευρώπη. Κάθε Σαββατοκύριακο διάφοροι ανήσυχοι νέοι ηλικίας 15-30 μαζεύονται στα θεματικά camps έξω απτής πόλεις και τα βραδιά αναβιώνουν με το δικό τους τρόπο τις ξεχασμένες rave βραδιές, έχοντας ήδη δημιουργήσει τον δικό τους ήχο. Γρήγορα και κοφτερά Acid House beats αλλά και Ambient μελωδίες ανακατεύονται με αποσπάματα από Νίτσε μέχρι Ρίτσαρντ Ντόκινς δημιουργώντας έντονα συναισθήματα μεταφυσικού κενού. Φυσικά τα πάντα γίνονται σε ένα εντελώς ελεγχόμενο περιβάλλον και όπως είναι λογικό τα ναρκωτικά απαγορεύονται αυστηρά
Google: DJ Zhero / Reality King / The Superman’s Children
για δοκίμασε αυτό [link]
HAUNTOLOGY ή ΕLDRITCHTRONICA. Το θεωρητικό έρεισμα του είδους είναι ο φιλοσοφικός νεολογισμός του Jacques Derrida Hauntology (Φαντασμοντολογία), στο έργο του "Φαντάσματα του Μαρξ". Στην μουσική (και τα εικαστικά) το παρελθόν γίνεται “φαντασμόν”. Πρωτόλεια moog ηλεκτρονικά από την τηλεόραση και το σινεμά του 60 και 70 -αλλά κυρίως από το BBC radiophonic workshop, παγανιστικές μελωδίες, folk μουσική, παραφυσικές δοξασίες, δημιουργούν έναν ολοκαίνουργιο ήχο που όμως παράδοξα μοιάζει να είναι εξίσου παρελθοντικός όσο και μελλοντικός. Εξαιτίας αυτής της αχρονικής αισθητικής εμπειρίας του παρόντος (eldritch) έχει τον παράλληλο όρο Eldritchtronica
Google : Ghost Box records / Μοrdant Music / Moon Wiring Club / Τhe Caretaker
για δοκίμασε αυτό [link]
HYPNAGOGIC POP ή CHILLWAVE ή GLO-FI . Τον όρο εισήγαγε πριν δύο χρόνια στο WIRE ο David Keenan για να βαπτίσει τον μετά-New Weird America αμερικάνικο ήχο που κυκλοφορούσε σε κασσέτες και cd-r από νεαρούς μουσικούς. Η εντύπωση είναι σαν το υποσυνείδητο αυτών των μουσικών να έχει διαποτιστεί με υπνοπαιδεία (hypnagogy) από τον trash ήχο του 80 των παιδικών τους χρόνων. Και τώρα στην ενηλικίωσή τους ανασύρουν αυτά τα υπναγωγικά ηχητικά σκουπίδια μέσα από το sampler σε μία νέου τύπου ψυχεδέλεια με ιδεολογική έμφαση τη lo-fi απόδοσή της. Παρόλο την κάποια θεωρητική ομοιότητα με την Hauntology ηχητικά διαφέρουν σημαντικά.
Google : James Ferraro / Ariel Pink / Pocahaunted / Washed Out / Toro y Moi
για δοκίμασε αυτό [link]
WITCH HOUSE(HAUS) ή DRAG ή HAUNTED HOUSE. Δεν χορεύεται. Ο όρος House (Haus για να αποφευχθεί η σύγχυση με το dance floor είδος) παραπέμπει στο παχύρευστης υφής (Drag) Southern hip-hop. Πάνω σ'αυτό χτίζονται μεγάλης διάρκειας κομμάτια στοιχειωμένης ψυχεδέλειας (Witch, Haunted) με επιρροές goth (πρωτοπόροι του είδους οι Salem ), ποπ και οτιδήποτε άλλο. Είναι πρωτίστως mixed media art ρεύμα και όχι απλά ηλεκτρονικό υποείδος. Έχει διαφύγει από το underground και γιγαντώνεται στη "new faith", το κοινωνικό μανιφέστο αντίδρασης στο λάϊφστάιλ αδιέξοδο, της γενιάς που έχει ταυτοποιηθεί ως "Generation Cult".
Google : Mater Suspiria Vision / oOoOO / B▲L▲M▲C▲B / Hype Williams / †‡†
για δοκίμασε αυτό [link](και μετά κατέβασε δωρεάν από το blog της Disaro records: http://witchhaus.blogspot.com/ )
για το φοβερό και ενδιαφέρον αυτό λεξικό ασχολήθηκαν οι: novelty waves,nhelmet, quietdrumming (αυτός είμαι εγώ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου